Flödesmeditation

 

Forskning visar att meditation kan framkalla djupare tillstånd av avslappning än t.o.m sömn. Många mediterare upplever att de så snart den har etablerats behöver mindre sömn och känner sig mycket piggare och är klarvaken under dagen.

En av de effektivaste formerna för avslappning kommer från följande

Flödesmeditation:

 

Ligg plant på golvet/ i sängen, blunda och koncentrera dig på andningen. Så fort du är koncentrerad låter du medvetenheten svepa genom kroppen, från tårna och uppåt och letar efter spända punkter. När du hittar dem, säger du tyst för dig själv ”släpp” och känner hur musklerna slappnar av.

 

Föreställ dig nu hur du ligger i högt gräs eller på en strand, vad du nu föredrar.

Förstärk fantasin genom att känna gräset/sanden under dig, lyssna till fåglarna/vågorna, hör vindens suckan. Se den blå himlen, som oändligheten ovanför dig.

 

Vid varje utandning upprepar du ”flyter i frid”, för varje upprepning känner du hur kroppen blir lättare, så att du tycks flyta upp i det blå. Upplev omättlig frid, som om du upplöstes i rymden och blev ett med skyn och strömmade bortom tid, avstånd till ett tillstånd där det bara finns frid.

 

När du känner dig redo upplever du hur du återvänder in i ditt begränsade flytande jag och låter varje fiber av medvetande och kropp ta del av den just upplevda avslappningen.

 

Glid nu stilla ner så att du återigen ligger på gräset/stranden. Känn hur ytan steg för steg övergår till golvets/sängens trygga fasthet.

Öppna ögonen och stanna kvar några minuter i denna avslappnande position.

 

 

LYCKA TILL!  Ninni